Coraz więcej rozumie

Myślenie dziecka rozwija się w działaniu. Malec uczy się odróżniać siebie od świata zewnętrznego, przekonuje się, że przedmioty istnieją niezależnie od tego, czy się je widzi. Warto kupować maluchowi proste zabawki, które może wykorzystywać w rozmaity sposób. Zwykłe klocki przydadzą się z wielu powodów. Maluszek będzie mógł zbadać, czy są miękkie, czy twarde, sprawdzi działanie siły ciążenia, zbuduje wieżę, a potem będzie udawał, że klocek to samochód wyścigowy.

Dziecku trzeba zostawić miejsce na własną inicjatywę w poznawaniu otoczenia. Nie można stale podsuwać mu gotowych rozwiązań, pomysłów do zabawy. Ważne jest, by do niego mówić, nazywać to, co robi, widzi, słyszy, czuje. W ten sposób pomagasz mu zrozumieć świat.

Postaraj się też, by otoczenie, w którym przebywa malec, było bezpieczne. Nie będzie wtedy trzeba nieustannie mówić mu: „nie, nie wolno”. Nie oznacza to jednak  że nie można dziecku zakreślać żadnych granic. Cała sztuka wspierania w rozwoju polega na umiejętnym podążaniu za nim i udzielaniu pomocy, która nie ogranicza i nie ubezwłasnowolnia.

Słuch

•    Około 5. miesiąca zaczyna gaworzyć – świadomie powtarza dźwięki; miesiąc – dwa później próbuje naśladować usłyszane dźwięki.
•    W wieku 6-7 miesięcy zwraca głowę w kierunku, skąd dobiega głos znanej mu osoby.
•    Około 10. miesiąca, chcąc zwrócić na siebie uwagę, świadomie używa głosu, jakby zaczepiając.
•    Już od urodzenia jak najwięcej mów do dziecka, opowiadaj o świecie, o wszystkim, co robisz.
•    Śpiewaj mu piosenki, zwłaszcza kołysanki. Bawiąc się z nim, recytuj proste, wpadające w ucho wierszyki, np. ..Idzie rak nieborak”.
•    Podsuwaj zabawki wydające dźwięki: pozytywki, proste instrumenty muzyczne.

Dotyk

•    W wieku 4. miesięcy niemowlę wyciąga rączkę do grzechotki i próbuje chwycić ją całą dłonią. Potrafi złączyć dłonie nad twarzą.
•    5-miesięczny malec każdą rzecz, którą bierze do rąk, wkłada do buzi.
•    W wieku 6. miesięcy chwyta przedmioty całą dłonią i przekłada je z ręki do ręki. Potrafi manipulować czymś, czego nie widzi, a tylko czuje.

•    Już od urodzenia masuj dziecko; jest to pomocne w poznawaniu własnego ciała, pomaga w rozwoju psychomotorycznym.
•    Podawaj mu do rączki przedmioty
•    różnej fakturze: zabawki, miękkie materiały.
•    Interesujące zabawki umieszczaj w zasięgu ręki malca, ale tak, by musiał dokonać wysiłku, by ich dotknąć.

Wzrok

•   W 6-8 tygodniu nawiązuje kontakt wzrokowy z mamą, odpowiada uśmiechem na uśmiech.
•   Interesuje się małymi przedmiotami upadającymi i toczącymi się po podłodze.
•   W wieku 8-9 miesięcy dostrzega okruchy chleba i drobne papierki; podnosi je z podłogi, ogląda obrazki w książkach.

•   Dawaj dziecku zabawki o wyrazistych barwach.
•   Mówiąc do maluszka, jak najwięcej gestykuluj, uśmiechaj się tak, by uczucia odzwierciedlały się na twarzy.
•   Na spacerze zwracaj jego uwagę na przedmioty, zarówno znajdujące się blisko, jak i daleko od dziecka. Gdy oglądacie ilustracje w książeczkach, pokazuj mu drobne szczegóły.